Parkuję 10 metrów od przejścia
W Policyjnym systemie ewidencji wypadków i kolizji w 2022 roku zanotowano 106 zdarzenia na przejściach dla pieszych na terenie Szczecina. Ogólnopolskie statystyki jasno wskazują, że w miastach do zdarzeń z udziałem pieszych dochodzi najczęściej na wyznaczonych przejściach. Diagnoza przyczyn wypadków na przejściach dla pieszych od lat pozostaje niezmienna:
- nadmierna prędkość pojazdów,
- niewłaściwe zachowanie pieszych (niezachowanie ostrożności),
- oraz niedostateczna widoczność na przejściach dla pieszych.
W związku z tą diagnozą, od lat, w wielu miastach w Polsce, w tym również w Szczecinie, podejmowane są działania mające odpowiedzieć na zaistniałe przyczyny zdarzeń i zwiększyć bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych.
Są to działania takie jak: montaż progów zwalniających, doświetlanie przejść, montaż elementów odblaskowych i innowacyjnych systemów oświetlenia wzbudzanych przez pieszych chcących przejść przez jezdnię.
Stowarzyszenie Idee przez miasto, na bazie kilkunastu lat doświadczenia w prowadzeniu działań na rzecz bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów w Szczecinie, wyodrębniło jeszcze jeden czynnik wpływający na pogorszenie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych, często bagatelizowany lub całkowicie niedostrzegany w opracowaniach i zaleceniach dotyczących poprawy warunków na przejściach, mianowicie zmniejszenie widoczności na przejściach przez pojazdy zaparkowane w odległości mniejszej niż 10 metrów od przejścia. Tak zaparkowany samochód jest szczególnie niebezpieczny w miejscach uczęszczany przez dzieci, które ze względu na wzrost, są całkowicie niewidoczne dla kierowcy pojazdu zbliżającego się do przejścia. Również z perspektywy dziecka, sytuacja jest szczególnie niebezpieczna. Aby sprawdzić sytuację na przejściu zmuszone jest ono zbytnio wychylić się w kierunku jezdni, a bardzo często, również całkowicie wejść na jezdnie, w celu sprawdzenia czy nie nadjeżdża jakiś pojazd. Opisana sytuacja nie dotyczy oczywiście wyłącznie pieszych – dzieci. Równie mniej widoczni na przejściu są dorośli. Osoby dorosłe, także mają trudności, w opisanej sytuacji, ze sprawdzeniem czy nie nadjeżdża pojazd.
Wobec opisanej diagnozy niezbędne jest podjęcie dedykowanych i skutecznych działań, mających na celu zwiększenie widoczności na przejściach dla pieszych. Bardzo często kierowcy parkujący w opisany sposób łamią przepisy Ustawy PORD, nie zachowując odległości 10 metrów od przejścia dla pieszych, jednak niemożliwa jest obecność odpowiednich służb, mogących w takiej sytuacji interweniować, w każdym momencie dnia, na każdym przejściu dla pieszych w mieście. Z uwagi na to zasadne jest wprowadzenie rozwiązań infrastrukturalnych, które fizycznie uniemożliwią niebezpieczne i niezgodne z przepisami parkowanie samochodów.
W 2018 nasze stowarzyszenie we współpracy z Wydziałem Ruchu Drogowego Zachodniopomorskiej Komendy Wojewódzkiej Policji oraz z Referatem do spraw Organizacji Ruchu Urzędu Miasta Szczecin zmodernizowało 30 przejść dla pieszych w Szczecinie trwale zwiększając na nich widoczność poprzez zastosowanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie na realizację tego działania z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach Rządowego Programu „Razem Bezpieczniej”.